مقالات

نسخه های ویندوز 10 چه تفاوت هایی با هم دارند؟

windows-10

نسخه های ویندوز 10 چه تفاوت هایی با هم دارند؟

ویندوز 10 دارای دوازده نسخه است، که به لحاظ مشخصات، کاربرد یا دستگاه ها با یکدیگر تفاوت دارند. برخی نسخه ها تنها روی دستگاه هایی کار می کنند که از سازنده اصلی تجهیزات (OEM) باشند، درحالیکه برخی نسخه ها مانند Enterprise و Education تنها از طریق volume licensing channels موجود هستند. همچنین، مایکروسافت نسخه هایی از ویندوز 10 را برای دستگاه های خاصی مانند تلفن های هوشمند (ویندوز 10 موبایل) و دستگاه های IoT در نظر گرفته است.

ویندوز 10 در چهار دسته بندی کلی تقسیم می شود: نسخه های پایه، سازمانی، خاص دستگاه ها و منقضی شده.

نسخه های پایه

نسخه ی پایه، تنها نسخه ی ویندوز است که به صورت مستقل در فروشگاه ها فروخته می شود.

Windows 10 Home: نسخه پایه ویندوز 10 است. این نسخه مخصوص ماشین های شخصی است.

Windows 10 Pro: این نسخه ویندوز 10 مخصوص افرادی است که در محیط کار از ویندوز استفاده می کنند. Windows 10 Pro دارای مشخصات لمسی است و روی دستگاه های two-in-one مانند ترکیبات لپ تاپ/تبلت کار می کند. همچنین، این نسخه ویندوز دارای برخی ویژگی های اضافی است که نحوه نصب آپدیت های نرم افزار را کنترل می کند که این مشخصه در محیط های کاری بسیار اهمیت دارد. از دیگر مشخصات این ویندوز، Active Directory،Remote Desktop ،BitLocker،Hyper-V و Windows Defender Device Guard است.

Pro for Workstations: این نسخه ویندوز به منظور کار در سخت افزارهای رده بالا طراحی شده است و قادر است عملیات محاسباتی گسترده ای را انجام دهد و از Intel Xeon ،AMD Opteron و آخرین پردازشگرهای AMD Epyc پشتیبانی می کند. حداکثر چهار پردازنده؛ حداکثر 6 ترابایت رم؛ سیستم فایل ReFS؛ Non-Volatile Dual In-line Memory Module (NVDIMM)؛ و دسترسی مستقیم به حافظه از راه دور (RDMA)

نسخه های سازمانی

نسخه های سازمانی، کنترل متمرکزی را روی نصب های بالای OS یا همان سیستم عامل در یک سازمان انجام می دهند. قرارداد volume licensing با شرکت مایکروسافت، راه اصلی دستیابی به این ویژگی است. volume licensing نوع خاصی از تنظیمات لایسنس نرم افزاری است که از یک کلید استفاده می کند و مجوز دسترسی نرم افزار را روی چندین کامپیوتر می دهد.

Windows 10 S، نسخه ی محدود ویندوز 10 است که به منظور کاربرد در دستگاه های low-end در حوزه آموزش طراحی شده است. این نسخه ویندوز، تنظیمات ابتدایی و فرآیند لاگین سریع تری دارد، و به دستگاه ها اجازه می دهند که با استفاده از یک درایو USB و برنامه “Set Up School PCs” کار کنند. این ویندوز به گونه ای طراحی شده تا از نسخه های دیگر ویندوز 10 ساده تر و سبک تر باشد و همچنین تنها برنامه های موجود در استور مایکروسافت را می تواند دانلود و نصب کند.

Windows 10 Education، برای دانش آموزان طراحی شده است. این نسخه ویندوز 10، ویژگی های بیشتری را نسبت به نسخه Home یا Pro دارد و از طریق Academic Volume Licensing توزیع و به منظور کار در مدارس بهینه شده است.

Windows 10 Pro Education، نسخه تجاری Windows 10 Pro است و کنترل های مدیریتی مهم، که اعلب در مدارس نیاز است، را تامین می کند. Windows 10 Pro Education نوعی Windows 10 Pro است که تنظیمات پیش فرض مخصوص حوزه آموزش مانند removal of Cortanaرا ارائه می دهد. این تنظیمات پیش فرض مواردی چون نکات، ترفندها و پیشنهادات suggestions & Microsoft Store را غیر فعال می کند.

Windows 10 Pro Education، در دستگاه های جدید pre-installedبا Windows 10، نسخه 1607، که با مجوزهای دانشگاهی K-12 از طریق شرکای OEM خریداری می شوند، در دسترس است (این مجوزهای تخفیف گاهی با عنوان National National Academic یا Shape the Future ارجاع داده می شوند).

Windows 10 Enterprise: ویرایش Enterprise نسخه ای با امکانات بیشتر به نسبت نسخه ی پرو محسوب می شود که مایکروسافت امکانات ویژه ای برای سازمان ها در این نسخه اضافه کرده است و امنیت در این ویرایش در بالاترین سطح خود قرار دارد و ویژگی ها در این ویرایش به گونه ایست که برای تجارت های بزرگ و ارگان ها کاملا مناسب است. کاربرانی که خواهان این ویرایش هستند ابتدا باید نسخه ی پرو را خریداری کنند و سپس ویندوز را به نسخه ی Enterprise ارتقا دهند. Enterprise گران ترین نسخه از ویندوز 10 محسوب می شود.

Enterprise LTSC :Enterprise LTSC (Long-Term Servicing Channel) نسخه پشتیبانی بلندمدت از Windows 10 Enterprise است که هر 2 تا 3 سال منتشر می شود. هر نسخه، 10 سال پس از انتشار، با به روزرسانی های امنیتی پشتیبانی می شود. برخی مشخصات مانند Microsoft Store و bundled apps، در این نسخه موجود نیست. اولین بار، این نسخه با نام Windows 10 Enterprise LTSB (Long-Term Servicing Branch) روانه بازار شد. در حال حاضر 3 نسخه LTSC وجود دارد: یکی در سال 2015 (نسخه 1507) ، یکی در سال 2016 (نسخه 1607) و دیگری در سال 2018 (نسخه 1809).

نسخه های خاص دستگاه

این نسخه ها، مخصوص OEMs است. راه اصلی خرید این نسخه ها از طریق خرید دستگاه های خاص (به عنوان مثال تلفن های هوشمند) است که آنها را از قبل نصب کرده اند.

X، این نسخه ویندوز، به منظور کاربرد درNeo Surface Neo، دستگاه های دارای دو صفحه نمایش و سایر فرم فاکتورها طراحی شده است؛ X دارای ویژگی های سفارشی است که برای دستگاه هایی با صفحه نمایش دوگانه (dual screen devices) و تعاملات خاص یا “posture” طراحی شد. این نسخه، گام نخستین به سمت ویندوز 10 ماژولار است.

Windows 10 IoT (اینترنت اشیاء)، به طور خاص برای استفاده در فوت پرینت کوچک، دستگاه های کم هزینه و سناریوهای IoT، طراحی شده است. 3 نسخه ی این ویندوز: IoT Core، IoT Enterprise، و IoT Mobile Enterprise است.

Windows 10 Team: تیم، نسخه ی ویندوز 10 است که روی وایت برد هوشمند Surface Hub بارگذاری می شود.

نسخه های منقضی شده

Windows 10 Mobile برای تلفن های هوشمند و تبلت های کوچک طراحی شده است که چندان محبوب هم نیست. این ویندوز شامل تمام ویژگی های اساسی مصرف کننده، از جمله قابلیت Continuum است. Windows 10 Mobile، جانشین de facto ویندوز فون 8.1 و ویندوز RT است.

Windows 10 Mobile Enterprise، مانند نسخه Windows 10 Mobile است اما مشخصات مدیریتی تجاری بیشتری دارد.

ویندوز 10 مایکروسافت، دارای 12 ادیشن یا نسخه است که هر یک کاربرد مخصوص به خود را دارند. قبل از نصب ویندوز، حتما مشخصات ادیشن های مختلف را مطالعه کنید و بعد اقدام به نصب یا خریداری آن کنید.

منبع : سازگار آنلاین آموزشی, مجله الکترونیکی

Views: 33

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *